telefonie hints

website over telefoons

Wat is goede klantenservice?

Klantenservice is een belangrijk aspect van een organisatie. Het kan je bedrijf daadwerkelijk maken of breken, want een slechte klantenservice leidt vaak tot slechte reviews. Klantenservice betekent eigenlijk hulp en advies van een bedrijf aan degene die deze diensten gebruiken. Klantenservice draait niet alleen om problemen na de aankoop oplossen. Het kan bijvoorbeeld ook gaan om klanten die op zoek zijn naar een oplossing voor een probleem. Of op zoek zijn naar een antwoord op een vraag. Al deze mensen gaan naar de klantenservice voor een antwoord. Sommige organisaties hebben niet genoeg personeel om een goede klantenservice op te zetten. Daarom is uitbesteding van klantenservice ook een mogelijkheid.

Hoe zet je een goede klantenservice op?

Klanten verwachten bij een klantenservice snel antwoord op hun vraag. Maar het zijn uiteindelijk toch echt de menselijke elementen die een klantenservice maken. Het gaat namelijk uiteindelijk hoe de klant zich behandeld voelt. Als een klant bijvoorbeeld steeds van afdeling naar afdeling wordt gestuurd en hetzelfde verhaal moet vertellen, dan voelt diegene zich vaak niet gehoord. Dit kan ertoe leiden dat klanten naar de concurrent gaan voor hun transacties. Het is eigenlijk de bedoeling dat de klantenservice de verwachting van de klant overtreft, dan heb je pas echt een goede klantenservice. Als organisaties hier zelf geen tijd voor hebben is uitbesteding van klantenservice een mogelijkheid.

De 3 belangrijkste aspecten van klantenservice

Ten eerste is het erg belangrijk dat je empathisch bent. Medeleven met de klant zorgt ervoor dat deze zich gehoord en begrepen voelt. Het is belangrijk dat je luistert naar de feedback van de klant. Verder moet je jezelf ook in de schoenen van de klant kunnen plaatsen. Ten tweede is het belangrijk om je medewerkers uit te rusten met de tools die ze nodig hebben om de problemen snel op te lossen. Hierbij is het belangrijk dat er veel automatisering is en de medewerkers makkelijk kunnen samenwerken. Ten derde moet je als bedrijf laten zien dat klantenservice voor de gehele organisatie belangrijk is.

Meer verhalen